Pierwsza duża aktualizacja w 2023 roku poświęcona jest odnowieniu Szranków Nenyi, wprowadzeniu Przygód, Snów Lahae, Punktów Fabuły oraz wielu innym pomniejszym zmianom. Zapraszamy do lektury!
Punkty Fabuły
O ile postać można rozwijać poprzez aktywności związane z mechaniką (opisane w temacie
Atrybutów), tak jednak SWS jest forum RPG gdzie fabuła pełni główny napęd tego, co ma miejsce w życiu postaci. Gracze za aktywność fabularną mogą otrzymywać Punkty Fabuły, które następnie mogą wymienić na nagrody przydające się dla postaci.
W jaki sposób zdobywa się Punkty Fabuły?
– za prowadzenie fabuł;
– za udział w Przygodach;
– za udział w Snach Lahae;
– za udział w Szrankach Nenyi;
– za udział w Misjach Zwiadowczych;
– za udział w Spotkaniu Młodych;
– za udział w spontanicznych wydarzeniach fabularnych prowadzonych przez Narratora (także tych rozpoczętych z ramienia graczy i wydarzeń jakie spowodowały decyzje ich postaci);
Prowadzący sam zgłasza do Powiadomień stada PF zdobyte przez uczestników.
Gdzie mogę sprawdzić ilość posiadanych PF?
W Karcie Postaci, tuż pod punktami rangowymi.
Gdzie wymienia się PF?
W dziale
Statystyk.
Jak zdobywać PF za zwykłe fabuły?
W subforum
Stado należy wysłać w odpowiednim temacie schemat o przyznanie Punktów Fabuły. Na miesiąc można w ten sposób zdobyć 4 Punkty Fabuły.
Wymagania:
– napisane minimum 4 postów w danej sesji;
– łącznie minimum 600 słów (mogą być rozbite na kilka postów);
– fabuła rozpoczęta w aktualnym lub poprzednim miesiącu, nie musi być skończona;
– nie wliczają się w to posty z działów mechaniki: Arena, Arena Viliara, Sny Lahae, Szranki Nenyi, Lustro Katamu, Przygody, Polowania, Misje.
Nie ma znaczenia z iloma osobami się pisało!
Na co można wymienić punkty?
- • 4 PF = wybrany kamień szlachetny lub 4/4 pożywienia lub 10 sztuk ziół
• 4 PF = 1 punkt umiejętności normalnej (poziom 1) dla smoka*
• 4 PF = 1 punkt umiejętności dla kompana
• 8 PF = 1 punkt atrybutu dla kompana
• 16 PF = 1 punkt atrybutu dla smoka
* Uwaga! Wymieniając PF na umiejętność poziomu pierwszego (poza Wiedzą) należy napisać dwa przykłady jej wykorzystania w mechanice (czyli np. dwie symulacje opisu skradania na zwierzynę na polowaniu). Nie trzeba tego postu pisać faktycznie na fabule, wystarczy w raporcie napisać go z perspektywy postaci. Leczenie I można wybrać tylko jeżeli posiadało się już wcześniej postać o randze Uzdrowiciela.
Kto może zbierać i wymieniać PF?
Wszyscy – ranga i wiek postaci nie mają znaczenia. Samotnicy nie mogą wymienić PF na przedmioty o ile nie posiadają dostępu do terenów łowieckich któregoś ze stad.
Szranki Nenyi
Miejsce dla piastunów, gdzie mogą organizować przeróżne popisy umiejętności zawezwanych smoków. Nenya jest bardzo przychylna smokom, które poświęcają czas na tego typu aktywności.
Jakie są limity i zasady?
Prowadzący sam ustala wszystkie zasady swoich popisów oraz sprawuje pieczę nad ich przebiegiem.
Jak to działa?
Piastun mając ochotę na poprowadzenie Szranków tworzy swój temat w którym ogłasza ile przyjmie osób i jaki będzie motyw przewodni. Powinien też zamieścić wszelkie informacje na temat rozsądzania rywalizacji.
Gdzie to wszystko się dzieje?
Na terenach wspólnych.
Czy piastun i uczestnicy otrzymują nagrody za zorganizowanie Szranków?
Piastun otrzymuje do 6 Punktów Nauki od Administracji w zależności od zaangażowania, ale sam musi zadbać o materialne wynagrodzenie dla uczestników jeśli takowe chce rozdać.
Uczestnicy otrzymują do 3 Punktów Fabuły. W ciągu miesiąca można uzyskać w ten sposób maksymalnie 6 PF.
Czy prowadzenie Szranek Nenyi to to samo co przeprowadzenie aktywności stadnej?
Zależy od skali i czynności! Przykładowo turniej dla piskląt urządzony w tematach stadnych można podlinkować do tego tematu [link do przyklejonego pustego tematu w szrankach?], a administrator przyzna punkty jak za Szranki. Spokojne gupowe spotkanie przy ognisku będzie się liczyło jako zwykłe spotkanie stadne (max. 3 PN).
Czy inne rangi mogą organizować Szranki?
Tak, ale w ramach wynagrodzenia dostają tyle samo PF jak za uczestnictwo.
Tutaj! (Zmiany inspirowanie inicjatywą Sekcji Zwłok.
Przygody
Nowy tryb gry fabularnej w zastępstwie za usunięte niedawno niespodzianki na polowaniach!
Każdego smoka czasem spotka niespodziewana przygoda! W dziale Przygód odbywają się tego typu historie w ramach krótkich opowiadań, które nie rozlegają się zanadto w czasie. Istnieje możliwość poznania jakiegoś ciekawego NPC, albo po prostu znalezienia interesującego miejsca. Sama przygoda trwać może maksymalnie 6 postów prowadzącego, a od momentu jej rozpoczęcia do momentu zakończenia nie może minąć więcej niż 3 tygodnie.
A kto może być prowadzącym?
Każdy Mistrz Fabuły oraz może...
ty!
Po więcej informacji zapraszamy
tutaj.
Uwaga! Obecnie przygody nie są jeszcze dostępne, ze względu na dużą ilość zmian i potrzebę obserwacji PFów. Ich premiera nastąpi prawdopodobnie lutym!
Sny Lahae
Smoki często uciekają do świata snów, nieświadomie oddając się w objęcia Lahae. Nie zawsze są to jednak przyjemne doświadczenia, a dotyk bogini przytłacza nawet najbardziej wytrwałych śmiertelników. Muśnięte jej wpływem smoki nierzadko budzą się wstrząśnięte tym co zapamiętał ich umysł, inne zaś czują jakby odkryły dawniej niezbadane głębie. Zdaje się, że od przebudzenia Pani Zagadek, niektóre smoki coraz częściej śnią o tych samych rzeczach.
Sny Lahae są tak naprawdę "wymówką", aby nasi gracze odsapnęli od standardowego stylu pisania na forum, równocześnie mogąc się pochwalić swoją twórczością z innymi użytkownikami SWS. Sny mają to do siebie, że są dziwne i poskręcane, a głównym bohaterem mogłaby być zagubiona owca, rozłożysta sosna albo młody elf – w końcu nie zawsze śnimy o sobie w naszym faktycznym ciele. Wszystkie opowieści muszą być jednak zachowane w klimatach SWS, a więc żadnych telefonów, czołgów czy samolotów.
Sny Lahae dzielą się na dwie luźno związane ze sobą zabawy:
–
„Szepty Lahae" polegające na pisaniu krótkiej historii (od 200 do 350 słów), zainspirowanej hasłem tematycznym, lub jak my je nazywamy – Szeptami.
–
„Śnienie”, czyli dziwne przygody w świecie snów. Nie ma tutaj sztywnego podziału na MG i graczy. Każdy może przeprowadzić komuś innemu senną przygodę, albo uczestniczyć we własnej. Wzajemność jest kluczowa! Jednak czasem we sny ingerują nadnaturalne siły z zewnątrz...
Obie te zabawy odbywają się w indywidualnych tematach nazywanych
Sennikami.
Więcej informacji
tutaj.
Reszta zmian
1. Zmieniono atut Ostrego węchu – od dziś można wybrać dwie z trzech opcji dostępnych dla tego atutu. Gracze obecnie posiadający Ostre zmysły (dowolnego rodzaju) mogą wymienić obecny atut na Ostry węch. Postaci zachowujące Węch muszą określić (starczy PW do Moderatora stadnego, aby zaznaczył to w KP) na co ich nos działa i zaktualizować odpowiednio podpis. Czas na zmiany: do końca stycznia lub w ciągu 7 dni od powrotu z nieobecności.
Ostry węch/wzrok/słuch
Urodziłeś się z wyjątkowo wyostrzonym jednym z podstawowych smoczych zmysłów – wzrokiem, słuchem lub węchem. Polegając na nim masz większe szanse na sukces.
Działanie: Wszystkie testy percepcji oparte na danym zmyśle mają dodatkową kość – węch (zwierzyna łowna, zioła, mniejsze pożywienie – wybierz 2) / wzrok (kamienie szlachetne) / słuch (zwierzyna łowna, drapieżnik)
Do podpisu: Ostry węch/wzrok/słuch: dodatkowa kość do testu Percepcji opartego na węchu (zwierzyna, zioła, mniejsze pożywienie – wybierz 2) / wzroku (kamienie szlachetne) / słuchu (zwierzyna, drapieżnik)
2. Dodano limit postarzania się dla młodych postaci. Od dziś smok poniżej 15 księżyca życia może postarzyć się o maksymalnie 2 księżyce. Obowiązuje go ten sam limit odmłodzeń/postarzeń co resztę postaci (2 miesiące).
3. Ze względu na wprowadzenie Punktów Fabuły, od dziś Misje Zwiadowcze będą nagradzać właśnie tymi punktami. Misje, które czekają na podsumowanie sprzed tej aktualizacji nadal otrzymują zwykłe punkty rangowe. Z błogosławieństwem można otrzymać od 3 do 5 PF, zaś bez błogosławieństwa za misję przysługuje tylko 1 PF.
4. Kolejna faza stopniowego wyłączania warsztatu nastąpi
6 lutego: maksymalny atrybut jaki mogą zakupić smoki: 3 (poza Aparycją, nadal można kupować poziom 4). Od dziś jednak nie można już zakupić poziomu 1 umiejętności dla smoka.
5. Doprecyzowaliśmy punkt regulaminu dotyczący zakładania nowych postaci po śmierci poprzedniej:
1.14 Po śmierci którejkolwiek z postaci gracza, musi on odczekać tydzień przed założeniem nowej Karty Postaci. Czas liczymy od dnia zgonu smoka, a nie daty ostatniego postu fabularnego.
6. Do
informatora modlitw dodano nowy punkt:
• Co jeśli moja postać chce się pomodlić w innym języku?
Bogowie znają każdy język, tak więc można śmiało się modlić w naturalnym dla waszej postaci dialekcie. Jednakże, zawsze należy dodać polskie tłumaczenie! (np. w nawiasach zaraz po dialogu lub przy użyciu opcji "note").
7. Doprecyzowano efekty niektórych wrodzonych mutacji (jak np. dodatkowa para oczu). Oznaczają tyle, że o występowaniu comiesięcznych chorób decydować będzie większa pula wyników z kości d10 zamiast 1-3 jak u standardowego smoka, w zależności od powagi mutacji. W przypadku, gdy taki smok posiada atut "Okaz zdrowia", ma normalne szanse na zachorowanie (zamiast odporności/zwiększonych szans przez mutację).
8. Smoki zza bariery otrzymują darmowe PA do rozdania wedle upodobania od razu, tj. nie muszą już czekać do otrzymania pełnej rangi na ceremonii stadnej.
9. Umiejętność "Leczenie" na poziomie 1 może być zdobyta przy użyciu żetonu tylko przez użytkowników, którzy posiadali już wcześniej rangę Uzdrowiciela.
10. Do tematu
Fabuł Prowadzonych dodano informację o grupie "Zaginieni" i jej ograniczeniach.
11. W dziale "Stado" dodano kolory stad do ich tematów, co powinno ułatwić nawigację między nimi. Na komputerach trzeba użyć Ctrl + F5, zaś na telefonach może być potrzeba wyczyszczenia ciasteczek, aby ujrzeć zmiany.
12. Zmieniono układ w "Zasadach", aby był przejrzystszy i łatwiej można w nim odnaleźć posty związane z rozwojem postaci.
13. Ze względu na wprowadzenie PF, redukujemy ilość tur na polowaniu. Łowcy = 16, inne rangi = 8. Kompani bez zmian. Na drugi miesiąc przejść może maksymalnie 4/8 tur zależnie od rangi smoka.
14. Zbalansowano wymianę punktów rangowych:
Administrator pisze: 02 cze 2022, 1:33
Punkty Honoru- • 1 Punkt Atrybutu = 8 PH 6 PH
• 1 Punkt Umiejętności Normalnej = 5 PH
• Wybrany kamień szlachetny = 4 PH 3 PH
• 10 sztuk ziół wybranego rodzaju = 4 PH 3 PH
• 4/4 pożywienia = 4 PH 3 PH
Punkty Zwierzyny- • 1 Punkt Atrybutu = 9 PZ 10 PZ
• 1 Punkt Umiejętności Normalnej = 6 PZ 7 PZ
• Wybrany kamień szlachetny = 5 PZ
• 10 sztuk ziół wybranego rodzaju = 5 PZ
• 4/4 pożywienia = 5 PZ
Punkty Leczenia- • 1 Punkt Atrybutu = 14 PL 12 PL
• 1 Punkt Umiejętności Normalnej = 9 PL 8 PL
• Wybrany kamień szlachetny = 7 PL 6 PL
• 10 sztuk ziół wybranego rodzaju = 7 PL 6 PL
• 4/4 pożywienia = 7 PL 6 PL
Punkty Nauki- • 1 Punkt Atrybutu = 10 PN
• 1 Punkt Umiejętności Normalnej = 7 PN
• Wybrany kamień szlachetny = 5 PN
• 10 sztuk ziół wybranego rodzaju = 5 PN
• 4/4 pożywienia = 5 PN
Słowo końcowe
Pragniemy też dać znać, że będziemy na bieżąco obserwować jak się ma aktywność w Snach, Szrankach, Przygodach czy Misjach i ocenimy czy trzeba dodać jakiś zastrzyk zdobywania tych punktów. Jednocześnie istnieje szansa zmniejszenia lub zwiększenia wyżej rozpisanych PF za poszczególne aktywności.
Celujemy w około 2 atrybutów na trzy miesiące z samych PF. Wszystko wyjdzie w praniu :)
Dlaczego za PF nie można wymieniać wyższych poziomów umiejętności?
Zdobywanie punktów rangowych jest teraz całkowicie związane z mechaniką, a więc daje wystarczająco czasu, aby smok (oraz gracz) nabrali doświadczenia w tym co robią. Obecnie dość często zdarzają się sytuacje, gdzie gracze po zakupie wysokich poziomów umiejętności na szybko stykają się z mechaniką po raz pierwszy w późniejszym etapie rozgrywki i nie zawsze wychodzi im to dobrze, co przekłada się na ocenę opisu przez Mistrzów Gry. Atrybuty stanowią mimo wszystko lwią część testu wiodącego dla fachu smoka, a je można sprawnie pozyskiwać za grę fabularną, co powinno ułatwić nawet nowym graczom start, bez martwienia się o bieganie z niskimi i atrybutami, i poziomami umiejętności.
Planowo będzie to wyglądało w następujący sposób:
– Umiejętności poziomu 2 i 3: nauka, punkty rangowe, żeton, chwilowo kwarce
– Poziom 1: nauka, punkty fabuły, punkty rangowe, żeton
Zgodnie z powyższym, planujemy w przyszłości również i zdobywanie umiejętności wyłączyć z warsztatu, ale na razie tam zostają dopóki użytkownicy nie zasymilują się z nowym systemem.