No... powiedzmy, że zajęło nam to trochę dłużej niż planowaliśmy.
Przygotujcie się moi drodzy na długą lekturę! Bo w dzisiejszej aktualizacji zmieniło się dużo rzeczy. Postarałyśmy się w nim przedstawić zarówno przedstawić zmiany, jak i wyjaśnić powody tych decyzji. Jednocześnie stworzyłyśmy na
Discordzie wątek pod kanałem systemowym tak, by każdy mógł zadać pytania na ten temat, jeżeli pojawiły się jakieś wątpliwości.
Nowy system głodu i karmienia postaci
Polowanie jest niezbędne do przeżycia, a smoki – tak jak inne drapieżniki- znajdują na nich pożywienie. Jednak samo opisywanie konsumpcji nie jest najciekawszym aspektem fabularnym do opisywania, dlatego każde stado posiada swój temat, który reprezentuję pożywienie spożyte przez stado w danym miesiącu. Wspólny głód całego stada nie musi oznaczać, że smoki zaczęły składować pożywienie!
Co, jeśli chcę się sam nakarmić?
Jeśli chcesz by twój smok przykładowo pożarł żubra na polowaniu, wystarczy, że napiszesz, że oddajesz 4/4 mięsa do Puli Głodu.
Kiedy smok robi się głodny?
Każdy smok musi zjeść raz na miesiąc kalendarzowy, a
pierwszy głód odczuwa wraz z ukończeniem 10 księżyca (i będzie musiał zjeść od następnego miesiąca po osiągnięciu tego wieku). Smoka starszego, który przybył do Wolnych Stad z daleka, obowiązuje ta sama zasada – dopiero od następnego miesiąca kalendarzowego będzie on liczony do listy głodnych smoków.
Jak i kiedy mogę zapolować?
Wszystkie informacje znajdziesz w temacie poświęconym
polowaniom.
Karmienie
Karmienie jest automatycznym procesem i nie wymaga pisania żadnego postu, ani rozliczania się raportami jak to ma miejsce w przypadku kompanów. Jest to wysiłek zbiorowy, polegający głównie na pracy Łowców, których można jednak wspomóc na różne sposoby.
Dostarczanie pożywienia
Wypełnienie Puli Głodu w danym miesiącu dzielimy na dwie fazy, a po nich następuje okres rozliczeniowy. Pożywienia oddanego do Puli Głodu
nie można już zabrać z powrotem ani go rozdać.
I Faza
Łowcy & adepci aspirujący na te rangi mogą oddawać do Puli Głodu znalezione przez siebie pożywienie (z rubryki "własne pożywienie" w Karcie Postaci)
do 15 dnia każdego miesiąca. Za każde dostarczone 4/4 pożywienia przysługuje im 1 Punkt Zwierzyny.
II Faza
Jeżeli tak się wydarzy, że Łowcom nie uda się wypełnić Puli Głodu w I Fazie miesiąca, brakującą liczbę mogą dopełnić pozostali członkowie stada
od 16 dnia miesiąca aż do ostatniego włącznie (28, 29, 30 lub 31 w zależności od kalendarza). Przywódca może też skorzystać z zapasów zgromadzonych w skarbcu. Dotacje indywidualne są jednak nieobowiązkowe i nie wiąże się z nimi żaden personalny bonus (Łowcy i ich adepci nadal dostają w II Fazie Punkty Zwierzyny za przekazane pożywienia z kategorii własnej zdobyczy).
Uwaga! Łowcy muszą składować równą ilość pożywienia, aby otrzymać za dotację PZ (4/4 jedzenia = 1 Punkt Zwierzyny). Jeżeli złożone pożywienie będzie nierówną liczbą, np. 5/4 pożywienia, nie otrzymają za to PZ.
Okres rozliczeniowy
Pierwszego dnia miesiąca następuje rozliczenie stad ze stanu ich Puli Głodu. Zostają one wyzerowane i rozpoczyna się zbieranie jedzenia na kolejny cykl głodu.
Kara za brak wystarczając ilości pożywienia
Jeżeli stado nie spełniło zapotrzebowania żywieniowego, zostaje ukarane w zależności od tego ile zdołało zebrać pożywienia. Zawsze zaokrąglamy w górę przypadki liczb niepodzielnych.
• jeśli zabrakło 4/4 pożywienia lub mniej:
+1 ST do wszystkich akcji członków stada
• jeśli brakuje połowy lub mniej niż połowy pożywienia:
+2 ST do wszystkich akcji członków stada
• jeśli brakuje więcej niż połowy pożywienia:
+4 ST do wszystkich akcji członków stada
• jeśli zebrano mniej niż 4/4 pożywienia:
+4 ST oraz utrata jednego atrybutu każdego członka stada (zawsze jest to ten o najwyższej wartości) Każda z kar zwiększających ST trwa przez
cały następny miesiąc kalendarzowy!
Nadwyżka i bonus
Jeśli zaś w Puli Głodu znajdowało się więcej pożywienia niż było potrzebne na zaspokojenie głodów smoków, przywódca decyduje czy chciałby nadwyżkę zostawić w Puli Głodu jako zapas na następny miesiąc, czy woli otrzymać
bonus w postaci -1 ST do wszystkich akcji dla jego smoków na polowaniach i wyprawach do końca miesiąca.
Co z smokami jedzącymi niestandardowe ilości pożywienia?
– smoki jedzące mniej niż 4/4 (atut: pełny brzuch), zawsze mają o jeden stopień lżejsze osłabienie głodowe
– smoki jedzące więcej niż 4/4 pożywienia z powodu kalectwa nigdy nie otrzymają bonusu za nadwyżkę (smoków olbrzymich, które naturalnie jedzą 5/4 to nie obejmuje, karę otrzymuję się jedynie za kalectwo)
Jak uzyskać bonus?
Bonusem jest nadwyżka w postaci połowy wymaganego obecnie pożywienia (zaokrąglonej w górę w przypadku liczb niepodzielnych). Przykładowo, jeżeli stado konsumuje na miesiąc 70 jednostek pożywienia, aby otrzymać bonus trzeba złożyć do Puli 105 jednostek pożywienia.
Do Puli Głodu nie można oddać więcej pożywienia, niż suma pożywienia potrzebnego stadu i nadwyżki!
Czy można pozbyć się kary?
Stado może zredukować czas trwania kary jeśli uzbiera połowę wartości Puli Głodu (zaokrąglonej w górę w przypadku liczb niepodzielnych) i ją zużyje na nasycenie swoich smoków.
Uwaga! Wtedy Pula Głodu się zeruje i zużyte do pozbycia się kary pożywienie nie wlicza się do sytości stada na przyszły miesiąc!
Ulga dla darczyńców
Jeśli na koniec miesiąca stado nie zdołało zebrać dostatecznej ilości pożywienia by wypełnić Pulę, ale Twoja postać dołożyła do niej minimum 8/4 pożywienia, nie będzie podlegała karze osłabienia w przyszłym miesiącu.
Czy kara i bonusy dotyczą też kompanów?
Nie, tylko i wyłącznie smoków. Kompani nie są częścią wspólnego głodu.
W jaki sposób oddawać swoje jedzenie do Puli Głodu?
Każde stado posiada swoją własną Pulę Głodu, której stan można sprawdzić w subforum
stad w raportach. Są tam też tematy Puli Głodu i to właśnie w nich należy zostawić informację o przekazaniu pożywienia na rzecz wspólnego głodu. Moderator sprawdzi, czy wszystko się zgadza i zaakceptuje dotację, uzupełniając licznik w stanie Puli Głodu oraz powiadomi opiekuna stada o konieczności odjęcia pożywienia i – w przypadku łowcy – przyznania PZ.
Czy mogę pomagać innemu stadu?
Jak najbardziej! W Drugiej Fazie zbierania pożywienia można je przeznaczyć na rzecz Puli innego stada. Jeżeli zrobi to Łowca, nadal może otrzymać PZ o ile złożone pożywienie było z kategorii Własnej Zdobyczy. Ale bonus działa tylko na smoki z danego stada, niezależnie od tego kto składował pożywienie.
W takiej sytuacji trzeba przekazać pożywienie na fabule zanim się wyśle odpowiedni formularz!
Samotnicy
Karmienie samotników wygląda odrobinę inaczej. Każdy ma swój temat raportu w subforum "Inne". Jeżeli samotnik karmi się z własnych zapasów, składa po prostu raport. Jeśli karmi go łowca ze swoich zapasów, to on musi wysłać ten raport w temacie samotnika. Gdy samotnik karmi się sam nie musi pisać o tym postów fabularnych, jednak jeśli robi to łowca, musi to zostać rozegrane na fabule a link do niej umieszczony w raporcie!
Kilka reguł:
• Samotnicy muszą zjeść raz na miesiąc (30 dni), data ich ostatniego posiłku odnotowana jest w Karcie Postaci
• Nie przysługuje im żaden bonus w przypadku zjedzenia większej ilości pożywienia niż to konieczne
• Przy pominiętym karmieniu samotnik ma +2 ST do wszystkich akcji przez pierwsze 2 tygodnie nowego miesiąca. W trzecim tygodniu traci jeden atrybut i ma +4 ST do wszystkich akcji. W czwartym traci drugi atrybut i nadal ma +4 ST. Pierwszego dnia drugiego miesiąca głodowania następuje śmierć postaci.
• Jeśli samotnik zostanie nakarmiony przez Łowcę lub adepta na łowcę, przysługuje im PZ (o ile karmili Własną zdobyczą)
Nieobecności
Postaci ze
zgłoszoną nieobecnością trwającą dłużej niż 21 dni nie będą brane pod uwagę przy rozliczeniu głodu, ale nie przysługuje im bonus za nadwyżkę żywieniową.
W przypadku postaci nieaktywnej dłużej niż 21 dni, ale
bez zgłoszonej nieobecności, przywódca lub zastępca może poprosić o odpisanie jej z miesięcznego głodu. Taka postać będzie osłabiona na cały kolejny miesiąc (
+2 ST do wszystkich akcji), ale w Drugiej Fazie nadchodzącego cyklu może złożyć dotację 8/4 pożywienia i pozbyć się tego osłabienia. Oznacza to, że odpisana i nieaktywna postać będzie osłabiona minimum 2 tygodnie po podliczeniu Puli. Za nieaktywność uważa się brak jakiegokolwiek postu napisanego z perspektywy postaci (czy to fabuła, czy to udział w polowaniu/walce).
Kanibalizm
Wśród smoków zdarzają się przypadki kanibalizmu. Nie jest to jednak praktyka powszechnie akceptowana ani nie leży w naturze wielkich gadów, a przez to może prowadzić do zaskakujących skutków ubocznych. Spożywanie swoich współplemieńców niesie poważne konsekwencje i odbija się echem w maddarze kanibala, nabierającej nienaturalnej i krwiożerczej autonomii, której miarę stanowią
Punkty Kanibalizmu (PK).
Ile mięsa daje smocze ciało?
Pełne ciało smoka jest warte 6/4 mięsa: po 1/4 za każdą kończynę i ogon. Skrzydła same w sobie nie stanowią pożywienia, gdyż ich umięśnienie tkwi głównie w torsie.
Smoki wywernowe są warte 4/4 mięsa ze względu na brak przedniej pary łap, natomiast cała masa smoków wężowych tkwi w ich torsie.
Smocze jaja i smoki, które nie ukończyły jeszcze 15 księżyców życia, nie niosą ze sobą żywieniowej wartości.
Jak zdobyć PK?
Każde spożyte 1/4 smoczego mięsa niesie ze sobą 1 Punkt Kanibalizmu, do maksimum 20 PK.
Zjadanie smoczego mięsa nie równa się jednak z uzyskaniem sytości poza wspólnym głodem, ale kanibal może poprosić o odpis zjedzonego przez niego pożywienia z puli stada, aby stado miało do zgromadzenia mniej jedzenia.
Jak pozbyć się PK?
Po 6 miesiącach (24 księżycach) całkowitej abstynencji od smoczyzny, PK ulegają automatycznemu wyzerowaniu. Ponadto, aby zredukować PK można wykonywać zadania społeczne, służące interesom Stada, określone przy opisie Punktów Społeczności.
Skąd zdobyć smocze mięso?
Spożyć można wyłącznie ciało smoka, którego śmierć została odnotowana fabularnie (zaginięcia lub odejścia poprzez niepokazywanie się na forum nie owocują ciałami dostępnymi do odnalezienia), lub poprzez spożycie części ciała pozyskanej na fabule w wyniku celowego działania kanibala lub jego maddary. Czasem można smoczyznę zdobyć też w ramach misji czy loterii.
Gdzie zgłosić zjedzenie smoczyzny i zdobycie PK?
Spożycie smoczego mięsa należy zaraportować poprzez raport "Inne" przy użyciu odpowiedniego schematu. W sekcji "skąd pochodzi pożywienie" trzeba odnotować dodatkowo imię smoka, którego mięso zostało skonsumowane (o ile to była postać na forum). Smocze mięso kwalifikuje się do PK tylko kiedy zostaje spożyte w przeciągu 4 tygodni od jego pozyskania (czyli na przykład w przeciągu 4 tygodni od śmierci smoka).
Gdzie sprawdzić ilość posiadanych PK?
PK są zliczane przez moderatorów Stad i informacja o nich znajduje się w Karcie Postaci każdego smoka. Wpisywane są one tylko kanibalom, a więc domyślnie postać nie ma takiego wpisu w swojej Karcie – dopiero jak zje smocze mięso.
Konsekwencje kanibalizmu
Smok-kanibal może w wyniku swojej niecodziennej diety utracić nad sobą kontrolę, stanowiąc zagrożenie dla otoczenia i siebie samego. Więcej można poczytać o tym
tutaj.
Skąd zmiana?
Do tej pory karmienie było nużącym obowiązkiem, który wymagał zazwyczaj nieciekawych, niewiele wnoszących do fabuły postów z poproszeniem o jedzenie, oczekiwaniem na łowcę, opisaniu zjedzenia, a później złożenia z tego raportu. Zauważyliśmy też, że pomimo bycia w jednym Stadzie, smoki niespecjalnie ze sobą współpracowały i nie organizowały się w żaden sposób. W odnowionym systemie głodu każdy, nie tylko Łowcy, będzie w stanie pomóc swojemu stadu. Odpowiedzialność zbiorowa brzmieć może strasznie, ale nawet otrzymanie kary głodowej nie oznacza, że nie można jej w żaden sposób zredukować. Z drugiej strony, za nadzwyczajną współpracę przewidziano ulgi i bonusy, więc nadprogramowy wysiłek nigdy nie będzie bezowocny.
Co jeśli smoków w stadzie jest dużo ale tylko kilka osób jest aktywnych? Wtedy mają trudniejszą sytuację niż małe stado!
W przypadku postaci nieaktywnych (nie piszących żadnych postów z perspektywy postaci) dłużej niż 21 dni, ale bez zgłoszonej nieobecności, przywódca lub zastępca może poprosić o odpisanie jej z miesięcznego głodu. Taka postać będzie osłabiona na cały kolejny miesiąc (
+2 ST do wszystkich akcji).
W Drugiej Fazie nadchodzącego cyklu osłabiona postać ma szansę złożyć dotację 8/4 pożywienia i pozbyć się tego osłabienia. Oznacza to, że odpisana i nieaktywna postać będzie osłabiona minimum 2 tygodnie po podliczeniu Puli.
Istnieją też inne źródła pożywienia: wykorzystanie Punktów Społeczności (10 za 24/4 pożywienia), wymiana kamieni szlachetnych w świątyni (1 kamień = 4/4 pożywienia), zapasy ze skarbców, ale też pomoc smoków z innego stada!
Dlaczego moja postać ma cierpieć, jeśli reszta stada nie dostarcza dostatecznie dużo jedzenia?
Jeśli na koniec miesiąca stado nie zdołało zebrać dostatecznej ilości pożywienia, by wypełnić Pulę, ale twoja postać dołożyła do niej minimum 8/4 pożywienia podczas Drugiej Fazy gromadzenia zapasów, nie będzie podlegała karze osłabienia w przyszłym miesiącu.
Co z kompanami?
Kompanów trzeba karmić indywidualnie, ale nie trzeba pisać w tym celu żadnych fabularnych postów. Cały proces opisaliśmy w nowym
temacie przeznaczonym kompanom.
Przykładowy proces dotacji i zdobywania PZ
Łowca Ziemi chce złożyć dotację pożywienia do Puli. Udaje się do subforum raportów
Stada i znajduje temat "Głód Ziemi". Wypełnia odpowiedni schemat z listy dostępnych w przypiętych tematach i wysyła go:
Ilość i rodzaj pożywienia: 12/4 mięsa, 4/4 owoców
Własna zdobycz? tak
Moderator sprawdza, czy Łowca dysponuje taką ilością własnej zdobyczy. Jeżeli tak – zatwierdza raport, uzupełnia listę Puli o złożone pożywienie i zgłasza je do odjęcia w Powiadomieniach Ziemi, wraz z przysługującymi łowcy Punktami Zwierzyny.
Proces wygląda tak samo dla reszty smoków o innej randze.
Nowy system polowań i wypraw
Powstał zupełnie nowy
Poradnik polowań i wypraw, w którym zawarto każdy aspekt polowań i wypraw jakie powinien znać gracz. Zachęcamy do przeczytania go nawet przez starszych stażem graczy, gdyż w nim opisano cały nowy system!
Główne zmiany:
– polowania są niezależne od stanu głodu postaci
– nowym ograniczeniem trwania polowania/wyprawy są tury, zamiast starego "Zebranego Pożywienia (ZP)
– do tabeli poszukiwań wypraw dodano zwierzynę łowną (może wypaść losowo, nie trzeba już jej konkretnie szukać, aby móc ją znaleźć)
– pole profilu "niespodziewajek" nie chroni przed negatywnymi zdarzeniami niespodziewanymi (ma to miejsce, gdy wypadnie "coś niespodziewanego" i nie zostanie przebita percepcja)
– dotychczasowo to, co było odbierane za magiczne skradanie, staje się kamuflażem
– kamuflaż może dać -1 ST lub -2 ST i nie jest już wliczany do limitu akcji (można go wykonać od razu przed skradaniem bez utraty możliwości ataku większej ilości zwierząt)
– skradanie jest teraz jedynym rzutem przy łapaniu zwierzyny, nie rzuca się już na atak (zamiast starego "Skradanie i później rzut na dodatkowe Ataki" teraz są przykładowo trzy rzuty na skradanie + zręczność )
– łowcy przy ataku z zaskoczenia (skradaniu) dysponują tabelą ran rang walczących, zaś wszystkie inne rangi mają przy skradaniu tabelę zwykłą (wojownik czy czarodziej nie musi atakować ze skradania, wtedy korzysta ze swojej tabeli walczącej!)
– łowcy mogą szukać konkretnej wielkości zwierzyny (dużej lub małej ; losowa liczebność stada)
– usunięcie zręcznościowych pułapek, zostają tylko siłowe ; więcej
tutaj
Dlaczego łowcy mają naliczane tury za znajdowanie zwierzyny? W testach było inaczej? Uzdrowicielowi znajdowanie ziół nie nabija licznika!
Uzdrowicielom zostawiliśmy tę ulgę, gdyż ziołami nie można już płacić w warsztacie. Łowcy znajdując zwierzynę przy nienaliczaniu im za tym tur mogliby znacząco zyskać przewagę nad innymi profesjami, niekoniecznie przeznaczając całe zebrane pożywienie na Pulę Głodu. 20 tur to naprawdę bardzo dużo. Początkujący łowca może to odczuć o wiele bardziej niż ten, który jest już lepiej wyszkolony, ale zawsze można poprosić swoje stado o wydanie Punktów Społeczności na dodatkowe tury w danym miesiącu. Dodatkowo, łowcy mogą zastawiać dwie pułapki na miesiąc zamiast jednej, ale też mogą szukać dużej zwierzyny
Skąd zmiana magicznych łowców?
Wszystko opisaliśmy jakiś czas temu w
tym temacie.
Czemu wprowadzono przymusowe utrudnienia w zdarzeniach niespodziewanych?
Utrudnienia istniały od zawsze, ale MG czuli się źle z dawaniem ich w przypadku przebitej percepcji. Uznaliśmy, że skoro w przypadku nieprzebitej percepcji drapieżnik atakuje smoka, tak i w zdarzeniach niespodziewanych brak sukcesów oznacza mniej przyjemną niespodziankę. Można o nich więcej poczytać w
Poradniku MG.
Czemu zmieniono formułę rzutów na Skradanie? Czemu rangi walczące mają gorszą tabelę przy Skradaniu?
Zmiana ta jest powiązana ze zmianą systemu walk opisaną poniżej. Generalnie, łowcy się specjalizują w atakach z zaskoczenia i dlatego zawsze będą mieli łatwiej podczas polowań oraz zasadzek (nawet na drapieżnika).
Zmiany systemu walk
Powstał zupełnie nowy
temat mechaniki walk, w którym zawarto wszystkie informacje jakie powinien znać gracz. Zachęcamy do przeczytania go nawet przez starszych stażem graczy, gdyż w nim opisane są już zmiany!
Główne zmiany:
– walka fizyczna jest tylko siłowa niezależnie od opisu ataku (zręczność nadal może być używana do uników-obrony, ale nie do ataku)
– kontrataki mają nową mechanikę ; więcej
tutaj
– twardy blok staje się domyślnym działaniem obrony (ale nie karze już za brak przewagi sukcesów broniącego) ; więcej
tutaj
– dodano defensywną postawę pozwalającą na zaczekanie na ruch przeciwnika i obronę przed nim, zamiast wyprowadzenia własnego ataku w przypadku pierwszeństwa w turze
– zmieniono progi autoomdlenia z powodu posiadanych ran
– smoki z Wytrzymałością 5 mają wyższy próg dla autoomdlenia
Czemu usunięto walkę na zręczność?
Podobnie jak w przypadku magicznych łowców, zręczność pozwalała łowcom nie tylko na łatwiejsze wzbogacanie się, ale też robiła z nich potencjalne zagrożenie dla rang walczących – a przecież to wojownicy i czarodzieje są od od reprezentacji stada w tej dziedzinie. Łowca powinien być dobry w roli skrytobójcy, który z zaskoczenia przeprowadza dobry atak, ale w bezpośrednim starciu nie będzie taki skuteczny. Wbrew pozorom różnice w tabeli walk nie miały aż takiego znaczenia kiedy w grę wchodziły wysokie kości, których osiągnięcie nie było trudne. Widać to zresztą po tym jak zbudowani są starsi Łowcy – praktycznie każdy ma taki sam lub bardzo zbliżony build, uzbrojony po zęby w atak.
Innym powodem, niezwiązanym z samym balansem gry, była forma opisów takich ataków. Do tej pory walka zręcznościowa przypominała dla wielu graczy stąpanie po cienkim lodzie, bo bardzo łatwo było niechcący napisać atak siłowy. Jednocześnie była ona bardziej ograniczona z perspektywy możliwości – zwykle było to tylko "cięcie pazurami niezbyt głęboko", a bardzo często podchodziło też pod coś, co nie zadałoby w ogóle rany (jak np. "powierzchowne/płytkie cięcia", które z logicznego punktu widzenia nie powinny zadać rany innej niż lekka).
Obecnie niezależnie od tego jak opisany zostanie atak fizyczny – czy to cięcie szponami, czy to łamanie kości – będzie on zawsze polegał na Sile.
Czy to znaczy, że łowca zbudowany pod Zręczność jest bezbronny?
Zręczność nadal jest brana pod uwagę w walce, jednak tylko w kwestii wykonywania uników (
obrony). Łowcy są wyspecjalizowani do polowań i ataków z zaskoczenia, nie do długich potyczek. Zwinność pozwoli im uniknąć ataku nawet najsilniejszego wojownika czy czarodzieja, ale bazując tylko na niej nie będą w stanie zadać zbyt poważnych obrażeń. Nadal mogą trenować swoją siłę fizyczną lub moc, lecz wtedy będą musieli poświęcić dla tego część swojej specjalizacji łowieckiej.
Jaki jest cel zmiany kontrataków?
Kontrataki znacząco ułatwiały przechodzenie Areny Viliara, ale też dawały niesamowitą przewagę w sytuacji, gdy przeciwnik nie był tak dobrze wyposażony we wspomagacze (US, przedmioty, atuty do walki). Uznaliśmy, że ta zmiana razem z pozostałymi wymusi na graczach dokładniejsze planowanie ruchów oraz bardziej strategiczne podejście do walk, żeby nie były całkowicie żmudne.
Co z twardym blokiem?
Statystycznie, w poprzedniej formie twardy blok zupełnie się nie opłacał. Ryzyko było niewymierne do zysku, a kara sprawiała, że mało kto się podejmował tego manewru. Jednakże sama idea zadawania ran podczas obrony jest niesamowicie ciekawa, więc zostawiliśmy ją i odrobinę ulepszyliśmy, aby uatrakcyjnić jej działanie.
I ocalić życie przyszłych proroków!
Defensywna postawa
Dotychczas miała miejsce głównie dla użytkowników magii (osłanianie kogoś tarczą zanim nastąpił atak), ale nie było to coś dozwolonego poza misjami zwiadowczymi i fabułami prowadzonymi. Podobnie jak przy kontrach i twardym bloku, defensywna postawa pozwoli na więcej manewrów strategicznych, zwłaszcza w przypadku postaci zbudowanych pod defensywę zamiast ofensywy.
Czy planujecie coś jeszcze?
Tak, planujemy wprowadzić nieco bardziej fabularyzowane pojedynki i mechanikę okazji, ale chcemy je wpierw przetestować. W przeciwieństwie do polowań, nie będziemy obejmować testów szukając uczestników wśród Mistrzów Gry – każdy chętny będzie mógł się do nich zgłosić. Więcej informacji pojawi się niedługo!
Aktualizacja atutów i kryształów
Kryształy, których częstotliwość użycia została zmieniona przez wprowadzenie tur:
– Tropiciela
– Szczodrobliwego
– Doświadczonego
Atuty, których częstotliwość użycia została zmieniona przez wprowadzenie tur:
– Boski Ulubieniec
– Chytry przeciwnik
– Bystrooki
– Lekkostopy
– Samotny myśliwy
– Magiczny śpiew
– Pojemne płuca
– Wybraniec bogów
– Znawca terenów
Atuty, których działanie zostało zmienione: Pechowiec
Działanie: W przypadku niepowodzenia (0 sukcesów) dowolnej akcji smok ma -1 ST do następnej. Bonus sumuje się do 3 porażek z rzędu do -3ST i trwa aż do sukcesu. MG jest zobowiązany zaznaczyć aktywację atutu w swoim poście. Uwaga! Atut nigdy nie obniży ST do szukania kamieni szlachetnych poniżej 6.
Do podpisu: Pechowiec: po każdym niepowodzeniu -1 ST do następnej akcji. Sumuje się do 3 porażek z rzędu.
(Nie)parzystołuski
Działanie: Smok ma -1 do ST przy testach na wybrany atrybut oraz Wytrzymałość w czasie (nie)parzystych miesięcy. W czasie parzystych miesięcy ma +1 ST do testów na Wytrzymałość. Nie można wybrać Wytrzymałości. Wybrany atrybut należy umieścić w KP obok nazwy atutu.
Do podpisu: (Nie)parzystołuski: -1 ST do <atrybut> i Wytrzymałości w czasie nieparzystych miesięcy, +1 ST do Wytrzymałości w czasie parzystych miesięcy
Nieugięty
Działanie: Kiedy smok mdleje z powodu otrzymanych ran, może wykonać ostatnią akcje, a przeciwnik ma do swojej akcji +4 ST oraz nie może kontratakować. Smok ani przeciwnik nie mogą w tym czasie korzystać z żadnych bonusów (np. US, eliksiry, runy, atuty aktywne). Nieugięty nie zmienia wyniku pojedynku i nie aktywuje się w przypadku jego remisu. Atut zawsze pozwala na przeprowadzenie kontrataku, niezależnie od rzutu na Wytrzymałość.
UWAGA! Nie można użyć tego atutu po otrzymaniu rany śmiertelnej
Do podpisu: Nieugięty: mdlejąc, smok może wykonać ostatnią akcję, a przeciwnik ma do swojej +4 ST.
Opiekun
Działanie: Smok ma -2 ST przy wszystkich rzutach dla swoich kompanów, a na polowaniu jego kompani mają o jedną turę więcej niż zwykle. Uwaga! Atut nigdy nie obniży ST do szukania kamieni szlachetnych poniżej 6.
Do podpisu: Opiekun: stałe -2 ST do wszystkich akcji kompanów. Kompani mają +1 turę na polowaniu.
Pozostałe zmiany
– choroby leczy się już tylko ziołami (Leczenie + Zręczność) i nie mają etapu magicznego
– chorób nie można już leczyć bez żadnego zioła (brak ziół = brak leczenia)
– uzdrowiciel może leczyć swoje choroby (bez PL), ale ran już nie
– zmniejszono zakres bonusów i kar do ST za wiek pacjentów przy leczeniu chorób
– ułatwienie opisów leczeń dla uzdrowicieli z MP na poziomie 2+ (kryty i śmiert. nadal muszą być opisywane w pełni) ; więcej
tutaj
– brak minimalnej ilości ziół w leczeniu ran oznacza z góry porażkę Pierwszego Etapu i nie można jej odratować żadnymi atutami
– zamieniono lawendę na lubczyk w ziołach leczących chorobę podmorską
– możliwość zakupienia za 10 PS dodatkowych ośmiu tur w polowaniach/wyprawach do rozdania smokom w stadzie
– bonus żetonów "'wydłużenia polowania o X tygodni" został zmieniony na "wydłużenie polowania/wyprawy o X tur"
– zmiana estetyki tematów z działu Zasad
– raporty karmienia kompanów wysyła łowca (w temacie kompana, daje informację czym go karmi i którego kompana jeżeli smok ma ich kilku) lub bezpośrednio właściciel (jeżeli karmi go z własnych zapasów) ; nie ma już konieczności pisania postów fabularnych w tym celu
– poprawiono startowe umiejętności kompanów (drapieżniki dostają już także Śledzenie) ; sprecyzowano różnicę w więzi z kompanem mechanicznym i niemechanicznym ; sprecyzowano sposób komunikacji smoka z jego kompanem w przypadku, gdy kompan nie potrafi mówić ; opisaną różnicę między magią kompanów a smoków, więcej
tutaj
– całkowicie odświeżono Poradnik Mistrzów Gry
– zmiana nazwy Terenów Niedostępnych na Tereny Specjalne, dodano możliwość wykonania akcji od razu w piątej turze (wynurzenie/zejście na hale)
– rzeki nie są już uznawane za Teren Specjalny, zioła słodkowodne można znaleźć tylko w jeziorach
– zmniejszono o połowę wymogi wbicia drugiego poziomu US (z 20 użyć na 10)
– skrócono schematy wielu raportów (znaczna większość nie wymaga już cytatów)
– za żeton platynowy można kupić niemechanicznego kompana ; więcej o niemechanicznych kompanach
tutaj
– trwający poziom Areny Viliara zostaje automatycznie uznany za niezaliczony po tygodniu od braku odpowiedzi gracza na post Mistrza Gry, a rany wpisane zostają do Powiadomień stada
– trwające walki Lustra Katamu zostają automatycznie uznane za porażkę po tygodniu od braku odpowiedzi gracza na post Mistrza Gry, a rany wpisane zostają do Powiadomień stada
– dostosowano statystyki drapieżników do nowych zmian walk
Czemu zmniejszono wymogi na drugi poziom US?
Drugi poziom nie zmienia samej mechaniki używania US, a jedynie pozwala postaci uczyć tej zdolności. Do tej pory stworzenie takiej ilości eliksirów i run było niezwykle nużące i nieopłacalne, zaś 20 użyć Błysku równało się ze skrupulatnym używaniem go co 2 tygodnie przez prawie rok. Uznaliśmy, że to trochę za dużo.
Dlaczego nie można już leczyć mniejszą ilością ziół?
Wartym zapamiętania jest fakt, że zioła robią w leczeniu to, czego uzdrowiciel nie potrafi. Dwa etapy są od siebie zależne i wzajemnie się uzupełniają, dlatego tak ważne jest, by uzdrowiciel zadbał o poprawność obu, jeżeli chce uzyskać jak najlepszy wynik w leczeniu. Użycie zbyt małej ilości ziół w leczeniu wiąże się z niedokładnym jego procesem, a sama magia nie będzie w stanie naprawić szkód na ciele smoka bez wystarczającej ilości ziół leczniczych.
Zauważyliśmy też, że dużo uzdrowicieli próbowało obchodzić system naokoło i leczyli dużą ilość obrażeń przy użyciu pojedynczego zioła, wspomagając się atutami. Uważamy, że nie jest to zdrowe działanie systemu. Dodaliśmy wraz z tą zmianą możliwość krótszych opisów leczeń, a więc proces leczenia mocno poobijanych smoków nie powinien być już tak przerażający.
A na pewno nie tak bardzo jak krzywe kafelki w łazience.
Darmowy reset atrybutów, atutów i umiejętności
Ze względu na bardzo dużą ilość zmian w atrybutach i mechanice, umożliwiamy każdej postaci żyjącej w dniu pisania tej wiadomości na jednorazowy reset atutów oraz rozdysponowania atrybutów i umiejętności (bonus stadny zostaje tam gdzie jest).
Reset atutów
W swoim temacie w raporcie Atutów należy skorzystać z poniższego formularza, wpisując do niego nowo wybrane atuty. Jeżeli chcemy jakiś atut zachować, starczy informacja "bez zmian" albo – przy danej grupie.
Uwaga! Wymiana atutu grupy I dająca jednorazowy bonus wiąże się z jego straceniem! (Odjęcie atrybutu, umiejętności, rozwiązanie więzi z kompanem. W przypadku bogatego z rodu należy zwrócić odpowiednią ilość kamieni/mięsa lub zakupiony z ich pomocą w Warsztacie atrybut/umiejętność)
Formularz:
Kod: Zaznacz cały
[b]Reset atutów[/b]
[b]Grupa I:[/b]
[b]Grupa II:[/b]
[b]Grupa III:[/b]
[b]Grupa IV:[/b]
[b]Grupa IV v2:[/b]
Zmiana atrybutów i umiejętności
Z każdej statystyki wymaksowanej na 5 można rozdysponować 4 punkty do innych atrybutów. Analogicznie z każdego innego atrybutu można zabrać tyle punktów, by zachować go na minimalnie 1 poziomie.
Nie można jednak przenieść PA do wyższego poziomu niż dany atrybut był oryginalnie! Np. Przy Sile 3 i Zr 2, można przenieść jeden punkt siły do zręczności (by wyszło S:2, Zr:3), nie można jednak zrobić na odwrót by wyszło (S:4, Zr:1).
Uwaga! Nie można przerzucać bonusu stadnego!
Nowe rozdanie umiejętności działa analogicznie do atrybutów!
Uwaga! Należy upewnić się, czy nowy rozkład umiejętności nie przyczyni się do przerangowienia postaci (lub utraty pełnej rangi). Jeśli postać posiada 2 kompanów dzięki bonusowi z Aparycji 4 i zostanie ona obniżona, musi zerwać więź z wybranym przez siebie kompanem.
Kod: Zaznacz cały
[b]Zmiana statystyk[/b]
[b]Nowe rozłożenie atrybutów:[/b]
[b]Nowe rozłożenie umiejętności:[/b]
Czas na dokonanie zmian: do końca czerwca '22. Osoby nieobecne powracające po upływie tego terminu mają tydzień na wykorzystanie powyższych zmian w statystykach i atutach.
Uwaga! Zmiany wchodzą w życie od razu! Można wstrzymać się ze zmianą statystyk swojej postaci, ale obowiązują ją już nowe zasady mechaniki!
Kompani
Kompanom również przysługuje zmiana statystyk wg. powyższego wzoru i zasad, ale raport należy złożyć w dziale Kompanów.
Pisklaki i adepci
Pisklęta i adepci, którzy nie obrali jeszcze atutu, nie podlegają temu resetowi. Jeśli obrali jeden lub dwa, mogą je normalnie wymienić.
Pisklęta i adepci z tylko wymienionymi PA z Aparycji mogą je przenieść w inny atrybut (jeden lub dwa, w zależności od tego ile z nich przeniesiono). Mogą też zmienić dziedziczony od rodziców atrybut, o ile rodzice są w stanie go przekazać według panujących zasad. Jeśli mają Atrybuty z innych źródeł (np. kwarców), mogą je wymienić.
W razie wątpliwości zachęcamy do kontaktowania się z Administracją.
Trwające walki, polowania i wydarzenia
Wszystkie trwające polowania i wyprawy zostają "zresetowane". Należy napisać nowy post z rozpoczęciem nowego dnia oraz nowymi poszukiwaniami. Wszystkie postaci startują z wyzerowanymi licznikami tur na ten miesiąc.
Co jeżeli byłem w trakcie śledzenia/skradania/gonitwy/walki/niespodzianki na moim polowaniu/wyprawie?
Możesz je dokończyć jeszcze ze starymi statystykami i bez naliczania tur, ale po schwytaniu zwierzyny/uporaniu się z drapieżnikiem/skończeniu niespodzianki musisz zastosować się do instrukcji wyżej.
Trwające walki pojedynkowe, Arena Viliara, Lustro Katamu i fabuły prowadzone
Trwające obecnie walki/fabuły prowadzone mają zapisane statystyki i jeszcze opierają się na starych zasadach.
Tematy Areny Viliara i Lustra Katamu w których nie było odpisu od
ponad tygodnia zostają uznane za poziomy niezaliczone, a rany wrzucone do powiadomień!
Nowy punkt regulaminu
2.12 Dwa miesiące nieaktywności bez zgłoszonej nieobecności oznacza automatyczną śmierć postaci. Za nieaktywność uważa się brak jakiegokolwiek postu napisanego z perspektywy postaci.
Czerwcowe Pule Głodu
Pule Głodu na ten miesiąc brały pod uwagę stan atutów i smoków z dnia 31.05.2022, a więc zmiany w atutach (Pełne brzuchy) będą odzwierciedlały głód dopiero od lipca!
Planowane zmiany
– dokończenie wrzucania nowych estetycznie tematów Smoczego Świata (
jutro! Poza maddarą – wymaga ona znacznie większej pracy)
– odświeżona wizualnie mapa terenów stad i terenów wspólnych
– nagrody za fabularną aktywność
– odświeżenie opisów tematów na terenach wspólnych
– dokładne posprzątanie informacji w Smoczym Świecie (obecnie była to tylko korekta estetyczna)
– zmiana zachowania drapieżników i ich statystyk
– bardziej fabularne opisy walk/pojedynków, wprowadzenie mechaniki Okazji
– przebudowa Szranków Nenyi